vrijdag 29 oktober 2010

Je weet het of niet, maar ik houd altijd mooi mijn fietsgegevens bij in een excelbestand. Zo worden alle kilometers met de lig en koersfiets mooi genoteerd. Ik ben daarmee begonnen in 2006 toen ik mijn koersfiets heb gekocht.

een jaaroverzicht:
2006    2011 kM
2007    2607 kM
2008    4006 kM
2009    5715 kM
2010    8863 kM

Ieder jaar een beetje bij dus. dit jaar komt de 10000km in zicht. Mijn excelbestand weet mij ook te zeggen dat ik vandaag 10000km met de ligfiets heb gereden. Ik ben beginnen rijden in oktober 2009 dus in 1 jaar tijd 10000km.
Ook alle onkosten en woon-werkverkeer vergoedingen worden mooi genoteerd. Zo weet ik of het wat opbrengt, al dat fietsen naar het werk. En ik kan dit alleen maar beamen. Alle 2 mijn fietsen, materiaal, kleren en onderhoud zijn al volledig terugbetaald. Dus nu sparen voor de volgende fiets. Al zal het nog tot 2013 duren voor ik het bedrag gespaard heb voor een 2dehands WAW. (dat voorspeld mijn excel bestand toch) dus nog even rijden. Mijn autoverbruik breng ik niet rekening:
20.651 km * 6L/100 km  = 1.239,06 liter naft
Mooi toch die statistieken. Zo heb ik een goed overzicht over onderhoud en kan ik aan mijn vrouwke bewijzen dat die extra lange broek of nieuwe onderdelen toch niet zo duur zijn.       

vrijdag 15 oktober 2010

Fietsperikelen en nog wat

Fietsperikelen
Eergisteren was mijn fiets niet vooruit te bollen, 25km/u en trappen voor zot. De ketting moest gesmeerd worden dus thuis maar keer kuisen en de fiets nakijken. Blijkt dat de achterrem sleept. Na beetje losser te zetten ging het al terug vlotjes, maar tijdens de rit gisteren bleef de rem soms aanlopen, bijregelen kon het probleem maar even verhelpen. Uiteindelijk blijkt mijn achterwiel niet zo vast te zitten en bij vertrekken trekt mijn wiel zich tegen de rem.

Lek nr 5
De nieuwje kojak staat na 300km plat in de garage. Lang heeft hij het dus niet volgehouden, een klein steentje zat midden in de band en er zat klein gaatje in de binnenband. Gelukkig kan ik hem vervangen op het gemak in de garage. Liever zo dan onderweg. Kan toevallig geweest zijn dus over de lekbestendigheid kan ik niet veel zeggen.
Over de snelheid wel. nu de wiel assen zijn gesmeerd, de ketting wordt gereinigd en gevet met beter materiaal + de kojak voorband ligt de snelheid hoger dan voorheen. 30km/u is meer regel dan uitzondering.

Moutainbike
Via stad Tielt heb ik een mountainbike wrak weten te kopen voor een prijsje. Met de winter voor de deur waag ik er mij aan om het beestje aan te schaffen met het oog om hem volledig op te knappen. Na een eerste controle valt het beter mee dan gedacht en zal overmatig gebruik van olie de meeste onderdelen herstellen. Enkel de achterderailleur moet vervangen worden, een paar spaken vervangen in het achterwiel en nieuwe remblokken worden geplaatst. Wordt dus zeker vervolgt.

donderdag 7 oktober 2010

Lekke Band nr4

Het was iets frisser dan gepland deze morgen. Maar na het warmrijden viel het goed mee. Vorige week reed ik met lange broek, deze week bleek dat een korte broek meer dan genoeg is.

Ik was extra vroeg vertrokken omdat de kleinste spruit om 5u zijn fles al wilde drinken. Mooi op tijd voor een rustige rit, maar daar bepaalde het lot anders over. 5km onderweg voelde ik wat iedere fietser veracht: een platte band, weeral de achterband

Een mooi plekje zoeken langs de weg en vervangen dus. Het lek zoeken was niet zo moeilijk, er zat namelijk een spijker van 3cm dwars door de buitenband en er terug uit  aan de andere kant. Een marathon plus was ook doorboord geweest. daar ben ik zeker van. Gelukkig was het weer droog, mijn fiets redelijk proper en is het niet de eerste keer dat ik een band vervang.

Met 20min vertraging kwam ik tevreden aan op mijn werk. Hopelijk nu terug 8000km zonder een lekke band.

maandag 4 oktober 2010

Fietsmeldpunt melding 5 & 6

Melding 5
Machelen Zulte - Brandstraat
Een net nieuw aangelegd fietspad heeft te korte oprit van maar 1 meter met paaltjes net erna.
Het oprijden met fietskar, bakfiets wordt bemoeilijkt tot onmogelijk
De oprit is zelfs hinderlijk met gewone fiets aan gemiddelde snelheid wegens te kort en 3 paaltjes net erna levensgevaarlijk in het donker.
Dus blijf ik maar op de baan rijden. Want vertragen naar 15km/u vind ik maar belachelijk.
Gelukkig is het een rustig straatje en kan dit nog.
Maar wie dit heeft bedacht is gewoon stom. 30 stenen meer en 2 meter als oprit maken een wereld van verschil

Melding 6
In Nazareth-Eke Loopt er naast de spoorlijn een mooie stukje fietsinfrastructuur.
Het betreft het fietspad tss Langfietspad tussen Roombaardstraat en Vossenholstraat.
Jammergenoeg staat er in het midden totaal verloren een knoert van een paal.
Levensgevaarlijk in het donker, en hinderlijk voor velombielen, fietskarren of bakfietsen.
In het begin van het fietspad kan ik dit begrijpen om sluikverkeer te ontmoedigen, maar midden in het veld lijkt mij toch volledig geschift.
Melding 6 is bij deze vertrokken