maandag 25 april 2011

Evaluatie Technisch en onderhoud

Onderhoud
Er zijn verschillende redenen waarom een velomobiel interessant is. 1 van de belangrijkste voor mij is het geringe onderhoud en dit speelde een grote rol in de keuze van velomobiel. De ketting van de mango is volledig vrij van vuil en vergt dus bijna geen onderhoud.
Vroeger mocht ik wekelijks de 4m lange ketting van mij zephyr reinigen en smeren, een werkje dat deftig mijn keel uithangde want je was een snel een half uur bezig met de ketting, en dan nog 15min om de rest van de fiets een beetje deftig te houden.
Nu kost het smeren van de ketting 15min en dit om de 700km. Reinigen is bijna onnodig want er komt geen vuil aan de ketting.Bango is nu 4x gesmeerd, dus ik probeer om de 1000km dit werkje uit te voeren.
Verder behoord een spons, water, zeep en een stofzuiger tot mijn onderhoudsuitrusting en dit om hem mooi te doen blinken als nieuw. Iedere maand 1x in de was is al meer dan voldoende geweest.

Technish
De fiets zit erg knap in elkaar, de afwerking en opbouw is er duidelijk geëvolueerd en fel doordacht. Er kan vlot aan gesleuteld worden (je hangt wel in de fiets maar dat valt heel goed mee) Het vervangen van de banden is zalig en de ketting is vlot bereikbaar onder het stoeltje. Onderdelen zijn vlot bereikbaar, afstelbaar en vervangbaar.

Problemen

  1. Na 1000km had ik een gebroken ketting na slecht schakelen.
  2. 1x rechts voor lek en 2x de achterband
  3. Na 4400km is de rand van het kettingwiel gebroken
  4. Speling op achterwiel. Bout aangedraaid.
  5. Speling op stuur. Bout aangedraaid.
  6. Rammelend boutje van kap.
Aanvaardbare kleine problemen in mijn ogen. Enkel de as van het achterwiel die soms beetje loskomt vind ik echt een probleem. Maar iedere maand beetje aandraaien voorkomt erger. Loctite zou ook helpen maar ik heb dit niet bij de hand.

Gebroken Kettingwiel
Nieuw kettingwiel






zaterdag 23 april 2011

Davitamon Classic

Een paar weken terug kreeg ik de uitnodiging om mee te rijden met de davitamonclassic editie 2011 met de velomobiel. Ik heb lang getwijfeld omdat het parkoer nu niet bepaald vlak kan genoemd worden. De vlaamse ardennen is het speelterein van dienst en verscheidene hellingen stonden op het programma. Op de site wordt er gesproken over een kassei loos parkoer dus dat is al positief. Ik wilde wel weten hoe goed ik kan klimmen met Bango en begon steeds meer te verlangen naar de uitdaging.

Vandaag was het zover. Ik was ingeschreven voor de 100km waarbij 5 noemenswaardige hellingen moesten bedwongen worden. Om 6u was ik reeds uit de veren terwijl ik maar om 2u in mijn bed zat. Amper 4u slaap, een rommelende buik, zware benen, warm weer voorspeld en 150km op het programma, de dag begon moeizaam maar ik had er zin in.
De 25km opwarming naar de start ging vlotjes, gemiddeld 32km/u. Na het aanmelden, toilet stop en poseren voor de fotograaf kon ik eindelijk aan het echte werk beginnen.

De eerste 20km had ik last van het RIS syndroom, het ene na het andere peloton moest er aan geloven. Een jaagpad en een eindeloze rij wielerrenners is slecht om mee te beginnen. Na de schelde te hebben verlaten begonnen er zich lichte glooiingen in het landschap te ontstaan. Alles ging vlot en het tempo bleef hoog.  Deze hellingen werden aangeduid en extra vernoemd in het parkoer:
  • Duisbeke-Tissenhove - 2500m – 4%
  • Vijverbeek-Biesstraat - 1600 m – 5%
  • Hotondberg - 2100 m – 19%
  • Cote de Russignies - 1500 m – 8%
  • Gijzelbrechtegem - 900 m –7%
Uitzicht op de Vlaamse Ardennen
De hotondberg was het hoogtepunt van de dag en ik was dan ook heel benieuwd of ik deze kon bedwingen. Het voordeel van een 3wielige fiets is dat je tijdens de klim heel traag kan rijden en zelf kan stoppen indien nodig. Het was vechten, stampen, doodgaan en verdergaan. De candans zakt tot 30per min, de benen branden, het zweet stroomt uit alle poriën en de ketting kraakt onder de krachtinspanning, ik kan bijna niet meer maar er is geen weg terug, ik moet en zal de top bereiken. Uitgeput maar tevreden kom ik boven, direct genietend en koelend zet ik de afdaling in.
Een nieuwe persoonlijk mijlpaal is gezet, 19% met de Bango, nu houd niets me nog tegen.


Het waren natuurlijk niet enkel de vermelde hellingen die ik onder de kiezen (of onder de banden) kreeg. Talloze onbekende hellingen dienden zich voor 1 na 1, sommig lang en lichtjes naar boven, andere kort en vinnig. Soms heel lange en stijle afdalingen, de max snelheid was 66km/u zonder trappen en ik remde dan nog regelmatig om de snelheid toch iets te beperken. Het was net alsof Bango hunkerde naar de snelheid want bij de kleinste afdaling ging het vlotjes naar 50km/u.
Een eindeloze rij bukkers bij de aankomst
60km op en neer, het put de benen langzaam uit en de vlotheid van in het begin is ver te zoeken.
Ik genoot van de eindeloze landschappen en prachtige natuur, maar meer dan tevreden toen de Vlaamse Ardennen achter ons bleven en er eindeloos vlakke wegen opdoemden.  


Onderweg kreeg ik vele complimenten en had niet verwacht dat er zo positief ging gereageerd worden door alle wielerfanaten. Geregeld hing er eentje in mijn wiel als ik een volledig peloton voorbijstoof aan 40 per uur maar het was dan meer dan plezant om ze te zien afhaken na een paar kilometer.


Terug fit en opgeladen kwam ik terug in Nazareth, het was net of ik nog maar net vertrokken was. Na 2 lokale bieren te hebben geproefd vertrek ik voor de rit naar huis. Eindtotaal: 150km aan 28km/u gemiddeld. Moe en tevreden val ik in de sofa en slaap een uur.


Het was een mooie tocht, de 8000 andere deelnemers zullen het beamen. De stralende zon zal ook wel geholpen hebben. Of ik nu regelmatig zo een tocht zal rijden valt af te wachten maar ik denk het niet. Binnen 2 jaar terug van post voor de davitamon classic? Misschien.

maandag 18 april 2011

4000km

De kilometer teller duid 4000km aan, het excel bestand waar ik alles netjes in noteer zegt 3956 km.
Dat kan aardig kloppen, alle kleine ritjes door stad en naar de onthaalmoeder kan ik onmogelijk noteren en dat loopt natuurlijk op.
Als beloning om mij zover te brengen wordt Bango mooi gewassen onder een stralende zon.

maandag 11 april 2011

Evaluatie 4000km

De kilometers vliegen erdoor met de Bango. De teller staat bijna op 4000 km. Het wordt tijd voor een evaluatie. Het oorspronkelijk plan was alle aspecten in 1 bericht posten, maar het komt er niet van.
Dus splits ik de evaluatie op in verschillende stukken.
  • Comfort
  • Onderhoud
  • Veiligheid
  • Problemen
  • Snelheid
Laten we beginnen bij de eerste 2:

Comfort
  • Je kan het vergelijken met een auto. Je zit droog en uit de wind lekker in een zetel. Alles is binnen handbereik zoals eten, drinken, gsm, wegenkaart. Een simpele houder voor mijn GSM zorgt voor radio en gps.
  • Je moet niet stoppen om iets uit je tassen te halen of je gsm te bekijken, zalig gewoon.
  • De kledij is veel vrijer te kiezen en veel minder dan op een andere fiets. Een gewone short en t-shirt zijn nu de dagelijkse fietskledij. Spannende fietskleren vangen minder wind, maar niet in een velomobiel.
  • Nadeel is natuurlijk de ventilatie. 25°C is geen aangenaam velomobiel-fiets-weer, maar dan fiets ik gewoon iets minder intensief. 
  • De snelheid is ook een comfort eigenschap. 30per uur zonder moeite en 35 met beetje inzet is het grootste comfort. 
  • De 3 wielen maken stoppen bij rode lichten zorgeloos, de voeten blijven ingeklikt van thuis tot op het werk.
  • Een velomobiel is misschien verwennerij  maar als je iedere dag 2u fietst verdien je dat wel.

Veiligheid 
  • Je  rijd in een flitse torpedo, natuurlijk wordt je gezien, zelfs zo goed dat mensen je nastaren. 
  • Zelf zie je alles doordat je hoofd mooi verticaal is (op een gewone fiets is dit eerder schuin horizontaal en kijk je vooral op je stuur en de eerste paar meter voor je)
  • Met mijn koersfiets ben ik vroeger veel over het hoofd gezien. Iedere week had ik wel een bijna dood ervaring. Ik vind het zicht op een koersfiets erg beperk en gevaarlijk.
    Met een ligfiets rijd ik veel defensiever en heb ik iedere auto lang op voorhand gezien.
  • De 2 spiegels bieden een uitstekend overzicht over alles wat er achter je gebeurd. 
  • Op het felle voorlicht krijg ik ook positieve commentaren.
  • Ik krijg geregeld voorrang op plaatsen waar ik eigenlijk voorrang moet  verlenen.
  • Nog maar 1 keer ben ik letterlijk over het hoofd gezien, maar dan op een punt waar ik weet dat het gevaarlijk is en dik dan ook dubbel zo goed oplet. Niet slecht over 3500km
  • In stad moet je natuurlijk opletten naast grote vrachtwagens en lang hoge auto's. Maar in stad rijd ik gewoon als een auto tussen de auto's.

maandag 4 april 2011

Gemiddelde snelheid en totale afstand.

De kilometerteller in Bango wordt meestal enkel gebruikt voor de huidige snelheid en totale kilometerstand.
Vandaag staat deze totale kilometerstand op 3500km. Niet slecht al zeg ik het zelf.
Blader ik eens door de andere gegeven en zie ik dat de laatste 270km afgelegd zijn aan gemiddeld van 30km/u. En dat vind ik ook niet slecht. de kruissnelheid ligt dus mooi in de dertig per uur zone. En volgens mij kan het nog sneller als mijn benen zich nog meer aanpassen aan het hogere gewicht en de andere zitpositie.

Blaas ik net mijn banden bij en merk ik dat het achterwiel toch wat speling heeft. De bout van het achterwiel was blijkbaar beetje losgekomen. Ik kon deze 1 1/2 toer indraaien. Dat verklaar waarschijnlijk het vervelende geluid dat zich onlangs manifesteerde.