maandag 27 juni 2011

Meldpunt fietspaden 10

Het is al een tijdje geleden dat ik een melding heb gedaan.
De afwateringsgoten de Clemence dosschestraat kruisen het fietspad van de Tweebruggelaan in Deinze. Heel vervelend en slecht voor de vering. je wordt er vroeg op de ochtend echt wakkergeschud in je fiets.
Hopelijk wordt er vervolg aan gegeven.
Bij deze dus melding nr 10


Meldpunt fietspaden 10 weergeven op een grotere kaart

woensdag 22 juni 2011

Geluk en ongeluk

Dit ben ik niet, dit is mijn vader.
En zo een fietsje wil hij ook wel
om te gaan werken.
Hij is 2 weken geleden gevallen
met de koersfiets en heeft
zijn schouder gebroken,
Ik wens hem veel beterschap
Wat was ik blij dat er gisteren een pakje was aangekomen uit Nederland met mijne naam op. S' avonds lekker knutselen aan mijn favoriete fiets (waar ik bijna nooit moet aan werken). 15min later zit de nieuwe as op zijn plaats en maak ik snel een testritje rond de blok. Alle materiaal er terug in en ik ben klaar om terug te "vliegen" naar het werk.

Deze morgen viel het wel een beetje tegen want mijn linker voorband stond lek, snel een nieuwe binnenband uit mijn kot halen en met 15min vertraging kan ik toch vertrekken.
4 lekken op 6000km, waarvan ik er 3 thuis kon vervangen. Dat vind ik goed aanvaardbaar.
Er zijn 3 kojaks besteld bij de lokale fietsenboer, het is dus afwachten van wat dat brengt van lekken.

2 dagen met de FlevoBike naar het werk doet me beseffen hoe gelukkig ik mij mag prijzen met mijn velomobiel. De snelheid en comfort zijn opmerkelijk hoger en ik rijd veel meer ontspannen. Ik zou niet meer alle dagen met een gewone ligfiets naar het werk willen rijden. En nog minder met een gewone bukfiets.

maandag 20 juni 2011

Woon werk met de Flevobike

Uit noodzaak blijft Bango in de garage staan. Het doet pijn als ik mijn glimmende machine moet achterlaten. Gelukkig kan ik toch met een ligfiets naar het werk en ik ben benieuwd hoe het zal verlopen. De flevobike zal zijn nut sneller moeten bewijzen dan gedacht.

Alles gaat vlotjes, vlotter dan gedacht. De heuvels blijken bedwingbaar en ik voel met zelfzeker in het verkeer. Zelfs de "berg" in Gavere valt te bedwingen met voorwielaandrijving terwijl het nat ligt. En ik die dacht dat ik daar te voet naar boven ging moeten. Ik moet wel een veel te grote kracht zetten om de pedalen rond te krijgen en voel dat in mijn knieën.
Ik ben zelfs sneller op het werk dan verwacht. 6u50 rijd ik binnen in de kazerne. Morgen vertrekken op dezelfde tijd maar iets rustiger rijden.

De terugweg is het wind tegen zoals gewoonlijk, het is ook de hoofdreden waarom ik ben beginnen ligfietsen. Ik heb de wind meestal op kop tijdens het naar huis rijden. Ik zet de Bike dan ook in race stand en rijd vlotjes mee met 2 koersfietsen.
Tijdens de rit voel ik wel dat de trap cadans te laag is en de kracht in mijn knieën te hoog. Ik probeer iets rustiger te rijden. Zodra Bango hersteld is gaat de Bike dan ook bij de lokale fietsenmaker binnen voor een nieuwe pion, ketting, derailleur en gripshift. Als ik een loskoppelbare rem kan monteren achteraan zal ik dat ook doen.


Morgen terug met de Bike, ik heb er al zin in.

zondag 19 juni 2011

Bango in panne

Toen ik vrijdagmorgen Bango buiten zette voor mijn dagelijkse rit naar het werk hoorde ik een vreemd geluid aan het achterwiel. Ik geef er een duwtje tegen en tot mijn verbazing zit er een speling op van 5cm.
Na een korte inspectie blijkt de as die de achterbrug met de frame verbind los te zitten. Dit is de as die zorgt dat de achterbrug zich verticaal kan bewegen wanneer de vering zijn werk doet. Er lijkt een las losgekomen te zijn. Een snelle reparatie zit er niet in en gelukkig kan ik met mijn collega's carpoolen naar het werk.

Na een telefoontje naar ligfietsgarage Groningen krijg ik snel te horen dat ze een nieuwe as zullen opsturen. Deze is momenteel onderweg en ik hoop dat ze snel aankomt. Nu mijn geliefde transportmiddel in panne staat moet ik via een andere manier naar het werk.
Volgende vervoermiddelen blijven over (in volgorde van voorkeur):
  • Flevobike
  • Stadfiets
  • Carpool
  • Trein
  • Persoonlijke auto
De flevobike zal mij morgen naar het werk brengen.

hier zie je waar de as en het plaatje gebroken zijn
De as was eenvoudig te verwijderen

De as en het afgebroken stuk

Flevobike rit nr 4,5 & 6

Iedere dag doe ik mijn ritje. Ze worden sneller, rapper en gemakkelijker.

  • Donderdag (Rit 4) ging al zonder stoppen over een afstand van 3km.
  • Vrijdag geen tijd en geen rit
  • Zaterdag (Rit 5) heb ik de afstand verdubbeld naar 6km.
  • Vandaag (zondag) Rit 6: de test of naar het werk haalbaar is. 30km gereden in 1u30min. Snel was het nog niet maar de afstand was goed overbrugbaar. Morgen ga ik dus met de Bike naar het werk.
    Een paar km heb ik overbrugd in de race stand, wat de fiets minder wendbaar maakt maar wel sneller. Mijn voorkeur gaat nu nog uit naar de city stand.
Wie zegt er dat het moeilijk rijden is met een Flevobike, 1 week en ik rijd al 30km :)

Bedenkingen en wijzigingen:
  • Het versnellingsbereik moet veel groter worden. De lichtste versnelling zorgt bij felle tegenwind voor een te lage trap cadans. 
  • De voorband heb ik vervangen door een schwalbe marathon.
  • Mijn rugzak past mooi over het stoeltje, eenvoudig en zonder kosten.
  • Een extra fietstasje zorgt voor een reserveband.

donderdag 16 juni 2011

Mango regentest

Al 5 maand rijd ik met de velomobiel. 1 van de redenen om met een overdekte fiets te rijden is de bescherming tegen de regen. De laatste maanden heeft het bijna niet geregend dus kon ik hierover niet veel kwijt. Vandaag had ik eindelijk "geluk" en toen ik van mijn werk vertrok begon het te druppelen. 
Het druppelen veranderde in regen en de regen veranderde in een wolkbreuk. Het zicht beperkte zicht tot 20m en de wind striemde in mijn gezicht. Gelukkig duurt een wolkbreuk niet lang en het 2de deel van de rit begon de zon zelfs te schijnen.

Het was de ultieme regentest. En de conclusie is positief, mijn hoofd en bovenlichaam waren nat maar koud had ik niet. Mijn kledij was een t-Shirt en korte broek. Mijn materiaal bleef ook droog en er vielen maar een paar druppels binnen via de kap. 

Laat het maar regenen.

woensdag 15 juni 2011

Flevobike rit nr3

Mijn voornemen is dagelijks een tochtje van een half uurke met de Bike als het weer meezit. Met een stralende avondzon is er niets mooier dan een ritje langs binnenwegen tussen kiemende velden dus trek ik er op uit.

Het vertrekken gaat al veel vlotter en ik voel me meer op mijn gemak. De snelheid ligt hoger en de fiets voelt stabieler, de eerste bochten neem ik op het gemak maar ik voel dat het goed gaat. Misschien een beetje te goed, want aan 20km/u (gok ik) begint de fiets te slingeren en gooi ik de rem iets te hard dicht. Ik spring eraf, de Bike vliegt over kop en land hard op de grond. Het achterwiel kwam erdoor los, snel even aanspannen en en terug weg.
Dit fenomeen herhaalt zich nog 2x. Keihard gaat de fiets de grond op, hem tegenhouden tijdens het vallen is een optie maar dan heb je meer kans op een lichamelijk letsel. Bij mijn eenwieler gebruikte ik dezelfde techniek: als je valt, spring eraf en laat de eenwieler gewoon los, veel schade kan er toch niet aankomen. Ditzelfde gaat dus ook op voor de Bike, gewoon laten vallen, het stuur werkt als schokbreker en er zijn dus moeilijk stukken aan.

Krampachtig houd ik het gedurende het eerste deel van de rit het stuur vast. Even verstand op nul en handen los. Wat gaat dat gemakkelijker dan gedacht, de fiets is zelf stabieler zonder handen. Instinctief grijp ik soms terug naar het stuur maar houd het minder krampachtig vast.

Op het einde van rit probeer ik zelf te keren op het eind van de straat en dit lukt wonderwel, wat stuurt dat lekker kort en het voelt heel fijn in zo een korte bocht.

Ik verlang al naar morgen.

Afstand zonder "stoppen" 1,3km / Afstand zonder handen: 500m/ totale afstand 2,7km.

dinsdag 14 juni 2011

Flevobike rit nr2

Gisteren viel de eerste rit tegen maar het voelde niet onmogelijk. Het heeft met 4u gekost voor ik 2m kon rijden op mijn eenwieler.
Afstand zonder "stoppen" 20m, totale afstand 900m.

Vandaag eerst wat gewenning in de tuin om dan de straat op te trekken (gelukkig staan er niet veel auto's en is het kalm laat op de avond). Het ging al veel vlotter, met de handen op het stuur kan ik gerust rechtuit rijden en gewone bochten zijn geen probleem. Korte bochten of een plotse stuuruitslag deden me meermaals een noodstop maken. Ook de snelheid mocht niet te hoog om een te sterke noodstop te vermijden.
Zonder handen gaat veel minder goed, maar je kan natuurlijk niet alles in 1 keer willen. Is met je handen rijden op een Bike zeuren?
Afstand zonder "stoppen" 500m, totale afstand 2,5km.

Flevobike

Ik had graag nog een open ligfiets gehad, voor toertochten, warme dagen of voor de afwisseling.
Mijn zephyr voldeed niet aan de nieuwe eisen:
  • Hoog op de wielen
  • Korte wielbasis
  • Eenvoudig mee te nemen in of achter de auto.
Gisterenochtend vond ik op 2dehands.be een flevobike voor 300€ af te halen in Brugge. Een eerlijke prijs voor een fiets die in opmerkelijk goede staat verkeerd. S'avonds rijd ik al naar Brugge om de fiets te bekijken. Enkel de voorband en de derailleur verkeren in mindere staat. Ik was onmiddellijk verkocht en de fiets ook, wat zit zo een bike simpel en ingenieus in elkaar. Het kantel-knikstuur ziet er degelijk en onderhoudsvriendelijk uit.
Nadeel: moeilijk om mee te leren rijden, maar een uitdaging ga ik niet uit de weg. Als ik met een eenwieler kan rijden moet een flevobike ook lukken.

Eigenschappen:
  • 2x20inch wielen
  • Nieuw achterwiel en achterband
  • Hydraulische rem vooraan
  • Voor en achtervering
  • Verstelbare stoelhoek
  • 7speed 
  • 65x13 tanden is zwaarste verzet

Thuisgekomen wil ik natuurlijk mijn nieuwe aanwinst testen. Ik rijd hetzelfde traject als mijn eerste rit met mijn ligfiets. Met de zephyr reed ik onmiddellijk de volledige ronde zonder stoppen en zonder problemen. Het verloopt nu iets moeizamer, het stuur lijkt niet te luisteren en voelt onwennig. Een paar keer moet ik bruut stoppen wat lijd en mijn voet herinnerd er me aan dat hij nog niet volledig hersteld is. Het is ondertussen 21u30 en ik moet nog een vogel bevrijden uit de schoorsteen en nog eten voor avond. Morgen terug een nieuwe dag en er is nog veel tijd om gewend te geraken aan de nieuwe fiets.

Verder is de voet goed hersteld en ben ik vandaag terug naar het werk gereden met Bango.
Linker zijde
Tourstand
65 groot voorblad
Race/Lage stand
Kantel knik besturing
Scheurtje in  derailleur


donderdag 9 juni 2011

Verdomde bukfietsen

Vandaag een wedstrijd "Run and Bike" in de kazerne. Natuurlijk ben ik van de partij als fietser. (deelname met Bango wordt niet toegestaan en op een mountainbikeparkoer wordt dat moeilijk) Er worden teams van 2 man gevormd, 1 loper en 1 fietser. Iedere ronde wordt er afgetikt en wisselen de fietsers en lopers.

Natuurlijk eerst een opwarming/verkenningsronde. Het gras ligt nat en spekglad, net aan de finish schuift het achterwiel onder me uit, schuif ik op mijn linkerflank, klik mijn voet uit en blijft haperen in het gras met een verstuikte linkerenkel tot gevolg. Verdere deelname gebeurd uit toeschouwers perspectief.

Volgens de dokter een 1ste graad verstuiking (het voelt verdomd veel erger). Een paar dagen rust, koude, spray en ontzwellende pillen zouden het moeten verhelpen.
Spijtig dat ik niet kan deelnemen aan de 130km fietstocht morgen en de WOL/GL tocht zondag en met een weekend metsen op programma wordt het lastig. Hopelijk volgende week dinsdag terug met de fiets naar het werk en een spoedig herstel.

Verdomde bukfietsen.

Ode aan de zephyr

1 van mijn eerste ritten met mijn zephyr
Vandaag is er terug een fiets van mij heengegaan. Lang stond hij stil maar nu heeft hij een nieuwe thuis gevonden rond Grimbergen. Ik zal hem missen, mijn zephyr lage race. Hij heeft mij vele duizenden kilometers ver gebracht maar nu hij vervangen was door een velomobiel is het tijd voor een nieuw baasje dat hem terug in topconditie brengt  en er vele kilometers genot van zal hebben.

Ik wil zeker terug een 2 wielige ligfiets, de zoektocht kan beginnen!!

zondag 5 juni 2011

Weg op 2 wielen

Omdat de Zephyr te koop staat (zie vorig bericht) wilde ik hem zo goed mogelijk in orde zetten, zodat eventuele kopers keer kunnen test rijden. Veel werk was het niet, de ketting er terug op en overvloedig smeren met olie en klaar is Bicky.

Het was al van midden januari geleden dat ik nog op een 2 wielige fiets heb gelegen dus tijd voor een testritje. Ligfietsen verleer je niet dus was ik al snel vertrokken.

Dit zijn de dingen die me opvielen:
  • Wat ligt de fiets zalig, de hoek is veel kleiner dan de velomobiel en stoeltje voelt beter aan.
  • De korte cranks voelen wat onwennig voor de spieren maar rijden wel fijn.
  • Het stuur is veel te breed, in Bango is het stuur maar 15cm breed.
  • Het schakelen gaat erg vlot, vooral de dualdrive heb ik gemist. Misschien een upgrade voor in de mango?
  • De ketting is erg versleten, er zit ook een ander stuk in en dat hoor je goed.
  • Enkel het geruis van de banden hoor je over het oppervlak, zalig stil.
  • Mijn been is vuil van de ketting.
  • Bochten zijn veel leuker op 2 wielen, lekker schuin hangen.
  • Het is veel minder warm fietsen. Vooral handig bij +30°C temperaturen.

Hopelijk wordt hij snel verkocht, dan kan ik uitkijken voor een andere ligfiets die meer aan mijn huidige vereisten voldoet:
  • Hoger op de weg zodat het fijner is om mee te rijden met een bukfiets. 26inch wielen dus.
  • Beter kettingeleiding zodat mijn been niet vuil wordt.
  • Trommelrem vooraan
  • Dualdrive achteraan
  • Korter zodat hij gemakkelijker in of achter de auto past.
  • Achtervering
  • Lage lighoek.

Een flevobike spreekt me wel aan.
  • De voorwielaandrijving maakt de kettinglijn simpel. 
  • Hij is deels vouwbaar dus kan hij misschien in de auto. 
  • Rijden zonder handen lijkt me wel wat. 
  • 2x26inch wielen dus hoog op de weg
  • achtervering
  • lage 2de hands prijs.

Zephyr (verkocht)

Dit is het oorspronkelijke verkoopbericht. als herinnering laat ik het staan in mijn blog

Sinds ik midden januari mijn velomobiel heb staat mijn ligfiets te verkommeren achter mijn tuinhuis (gelukkig staat hij uit de regen)
Ik heb hem dan ook te koop gezet
Voor de schappelijke prijs van 500€ mag je hem komen halen.
De prijs is laag omdat de aandrijving moet worden vervangen.
Er moet een nieuwe derailleur, ketting, kettingwielen en pions op.

Het is een snelle comfortabele fiets, de lage hoogte vond ik ideaal tegen wind. In stad voelde ik mij ook op mijn gemak door het goede zicht.

Eigenschappen
- Dual drive: 8 speed sram gripshift met 3 naafversnelling in de achternaaf. bediening volledig met rechterhand. Je kan eenvoudig terugschakelen als je plots moet remmen. Schakelt heel lekker.
- Dubbel blad voorraan, maar zonder derailleur.
- 20" wiel voorraan en 26" wiel achteraan.
- Kojak voorraan en michelin citycruiser achteraan, je krijgt er nog reserve binnenbanden bij.
- voorraan krachtige trommelrem, achter velgrem
- de zijtassen zijn in optie bij te verkrijgen 
- geen klikpedalen en geen fietscomputer.
- Klapstuur (eenvoudig op/afstappen)
- Optima stoeltje
- verstatile ventilatie matje
- geschikt vanaf 1m73 (afhankelijke van binnenbeenlengte)
- trommelrem en achternaaf hebben nog niet zo lang hun onderhoud gehad (nieuw vet en olie)

Af te halen in Tielt. Kan gebracht worden indien niet meer dan 30km.
Ruilen tegen een andere ligfiets kan ook.

Dit is het oorspronkelijke verkoopbericht. als herinnering laat ik het staan in mijn blog