zondag 30 oktober 2011

Nieuwe Fiets + nieuwe bereidster

Vorige week donderdag 20 oktober 2011 omstreeks 14u28 ben ik voor de 3de keer vader geworden.
Onze gezonde dochter 
Marie-Julie
van 51cm en 3kg600 maakt ons gezinnetje compleet. Moeder en dochter stellen het goed en de kersverse vader ook (niet dat het iemand interesseert hoe het met de papa is)


Opa was zo vriendelijk om een fiets te maken zodat ze al haar speelgoed en kleren eenvoudig kan transporteren. Het vormt ondertussen een prachtig uitstalraam voor de doopsuiker.

Een derde kindje past niet in onze fietskar dus staat de aankoop van een bakfiets op het programma. Sponsoring is meer dan welkom ;p
Meer over onze bakfietszoektocht in volgende berichten.

vrijdag 28 oktober 2011

Bango In de gazet

Voorpagina van de krant, grote artikel volgt.
Na de doortrappertocht vorige week zondag werden we geïnterviewd over onze velomobiel ervaringen. Stefaan, Dieter en ik (Birger Landuyt) prijken dan ook vandaag mooie in de krant van Westvlaanderen (onderdeel van de streekkrant)

Er staat een pracht van een artikel in, een A3 vel groot dat ere doet aan de velomobiel.
De klassiekers worden aangehaald kwa snelheid, comfort, onderhoud en regenbestendigheid.
Een paar vooroordelen van veiligheid, zichtbaarheid en rugbelasting worden onderuitgehaald.
Jammergenoeg wordt er geen woord gerept over WOL of Gentseliggers.net

We zouden regelmatiger zo een ligfiets/velomobiel artikel in de krant moeten krijgen, das prima reclame. Volgens mij is de media wel geïnteresseerd.

Ik post het artikel nog wel volgende week. Zo worden er nog paar extra kranten verkocht als bedanking voor het mooie artikel :)

maandag 17 oktober 2011

B&M IXON IQ Speed

Kapotte lamp
Er staan 2 lichten op Bango.
2x een B&M Ixon IQ speed aangesloten op een sigma 6v pack met 2 schakelaars tussen. 1tje bovenop aan de linker spiegel en eentje vooraan in de neus. Ik gebruik altijd de bovenste op spaarstand en vollen bak bij donkere wegen of bij verblinding van tegenliggers. De lamp in de neus gebruik ik bij mist of bij pikzwarte wegen (deze kan ik ook niet dimmen want daarvoor moet je op een knopje duwen op de lamp zelf)
Ik merkte dat deze voorste lamp niet meer de opbrengst gaf zoals in het begin. De reden is eenvoudig te vinden als je naar de foto kijkt. De spiegel in de lamp is volledig dof/stoffig geworden.
Vervangen lamp

Een mailtje naar sinner en in garantie werd de lamp kosteloos vervangen (enkel mijn lamp opzenden naar Nederland koste me 8€) Donderdag deed ik de lamp op post en vandaag werd de vervanging al geleverd aan de voordeur. Wat een prima service van Sinner.

De lamp terug monteren is een eitje door de snelsluiting en aansluiten is enkel het kabeltje insteken.


Evaluatie verlichting
1 lamp actief
Beide lampen actief

Ik ben erg tevreden over de verlichting van de mango, vooral de lamp bij de spiegel kan ik iedereen aanraden (die is geen standaard uitrusting). Door bereikbaarheid kan ik via een druk op de knop de spaarstand activeren en deze is al meer dan genoeg voor de Belgische veel te verlichte wegen. Door de hoge montage krijg je minder slagschaduw en ben je ook iets zichtbaarder voor andere weggebruikers. Ik krijg al veel positieve commentaar over mijn koplicht van collega's dat je me zeker ziet aankomen en het licht staat maar op halve kracht.
Het licht in de neus is in hoogte verstelbaar van binnenuit. Dat klinkt nutteloos maar in praktijk is het erg handig omdat je zo tijdens het rijden de lichtstraal kan aanpassen. (dichter of verder van de fiets)

Een bak licht, maar dat is nodig als je +35km/u over het fietspad rijd in het duister.

Rechts heb je nog 2 nutteloze foto's voor een idee over de sterkte, Misschien moet ik toch keer stoppen tijdens een rit om een real life foto te nemen.

zondag 16 oktober 2011

Meldpunt Fietspaden opgelost

Vernieuwd fietspad
Vorig jaar in oktober deed ik een melding van putten in het fietspad op mijn woon werk route. Erg gevaarlijk bij regenweer want dan ontstaan er plassen en zie je deze putten niet. Ik ben er 1 keer in gereden met Zephyr en dacht eerst dat mijn wiel gebroken was. Gelukkig was dit niet zo.
Op mijn melding kreeg ik als antwoord dat het fietspad over een lange afstand zou moeten worden vervangen, putjes vullen was nutteloos. Verticaal geklasseerd dus.
Niets blijkt minder waar toen vorige week het fietspad was afgezet. Een nieuwe asfaltlaag over 100m zorgt voor een veilig en comfortabel fietspad.

Paaltje verwijderd
Op mijn 12de melding kreeg ik volgend antwoord:
Wij houden u op de hoogte van het verloop van dit dossier.
Verder bleef het stil, tot ik gisteren ging gaan joggen en zag dat het gemelde paaltje is verdwenen. Het fiets onvriendelijke Tielt is een beetje veiliger.


Zo zie je maar, blijf meldingen opsturen. Ze worden wel degelijk opgevolgd: http://www.meldpuntfietspaden.be/

woensdag 12 oktober 2011

Sportdag ATCC

De jaarlijkse sportdag op het werk is goed gepland want het is lekker weer en de conditie zit goed.
Er is keuze uit
  • 30 of 60 km fietsen
  • Wandelen of Lopen
  • Geocaching
De keuze is snel gemaakt: fietsen natuurlijk. Alleen met welke fiets en hoever. Met de flevobike zie ik de 60km niet zitten want daar komt de woon-werk rit nog bij. De zithouding op de fiets zorgt wel voor een aangenaam contact met de bukkende collega's.
Maar het is tijd om keer te bewijzen aan mijn collega's wat je met een velomobiel kan dus kiezen we voor de 60km met Bango.

Er is geen parkoer gepland dus we zien waar de wind ons brengt. Ik vraag voor geen te steile hellingen.
We vertrekken met 8 fietsers en er wordt direct goed aan getrokken: 31-33km/u verschijnt constant op de teller, een lekker tempo want de eerste 20km zijn vlak. Ik hang doelbewust zoveel mogelijk achteraan de groep zodat iedereen mooi uit de wind kan zitten (achter een velomobiel uit de wind zitten lukt niet)
Er wordt soms wel niet gewacht op iemand die beetje achterblijft en dat vind ik jammer, samen uit samen thuis. Niemand wordt achtergelaten maar sommige mogen een tandje bijsteken om de groep bui te houden. Het vlakke uitgestrekte landschap verdwijnt stilletjes als we langs Wannegem-Lede richting Wortegem-Petegem rijden.
Bij het zien van een beklimming stuif ik er ervandoor en passeer het kleine peloton aan 45km/u om dan ingehaald te worden op de helling en zo bijna samen boven te komen.
Na een geschifte afdaling aan +50km/u breekt iemand zijn versnellingsapparaat. Hij moet met een single speed verder en we beginnen de terugtocht langs Oudenaarde en dan via de Schelde richting Gavere. Er wordt nog altijd fink doorgereden en aan 35km/u wordt er snel een mooie afstand afgelegd.
 
Het was een toffe tocht en we eindigen met 60km op de teller en een gemiddelde van 28km/u. De volgende keer ga ik terug mee met de velomobiel, want het was geen probleem om de groep bij te houden. Ik moest zelfs meestal inhouden op de platte stukken.

Hier een filmke dat ik maakte met mijn gsm toen we langs de schelde reden
Let op de oncomfortabele houding van mijn medefietsers :p

woensdag 5 oktober 2011

Goeie maand september met een lekke band

De mooie nazomer en de lange maand september zorgden voor een mooi maandtotaal:
1.566 KM
2011 wordt zeker een topjaar. 10700km zijn er reeds afgelegd met de fiets waarvan 9400km met Bango.

Een overzicht van de voorbije jaren.
2006    2791 km
2007    2607 km
2008    4006 km
2009    8735 km
2010    11583 km
2011    10742 km

Oktober zal een stuk minder worden wegens gezins- en woonst-uitbreiding.

Lek 9
Vorige week stond de linkervoorband leeg toen ik wilde vertrekken op het werk.  Ik had al een vermoeden wat het zou kunnen zijn en na wisselen van de band bleek het correct. De binnenband is eigenlijk te groot voor de smalle kojaks. Daarom zit er een stuk dubbelgevouwen. Op de vouw is er een miniscuul gaatje terug te vinden.
Hetzelfde fenomeen had ik aan rechtervoorwiel met ook een dubbele binnenband.
Na meer dan 2000km gevouwen te zitten vind ik dit niet slecht.
Anders nog geen lekke banden gehad door steentjes of glas met de kojaks, ik ben er dus erg tevreden over.