vrijdag 24 februari 2012

Voetverwarming en bevroren poot

25°C verschil in 2 weken tijden. van -11°C naar +14°C. Dat betekent terug in T-shirt en cabrio style rondcrossen met de velomobiel. Ook de snelheid vaart er wel bij. Dus hoog tijd voor het laatste winterbericht over koude tenen en bevroren poten.

Voetverwarming
De winterperiode betekend koude voeten. Iedere fietser kent wel het gevoel van tintelende tenen die geleidelijk overgaat in stekende pijn om uiteindelijk te leiden naar gevoelloze tenen. Ik zoek al een paar jaar naar een degelijke oplossing. Dikkere kousen, dikke schoenen, overschoenen. De beste oplossing tot heden was een velomobiel + overschoenen. Tot -2°C is een uurtje fietsen fijn, langer fietsen en koudere temperaturen geven terug koude tenen. Ik had het geluk dat ik tijdens de koudegolf van paar weken terug geen -10°C moest trotseren maar mocht verbouwen thuis.

Ik stootte dan toevallig op een paar 2dehands Mematec Heat Vario Plus Allround XXL verwarmde zolen voor de schappelijke prijs van 50€.
Na 2 ritten met gemiddeld koude temperaturen (-2°C) ben ik er van overtuigd dat de zolen bij langere tochten bij gemiddeld koude temperaturen of bij extreme koude temperaturen hun nut zullen bewijzen. Maar dat zal wachten worden tot volgend jaar.

Bevroren poten
Bij vertrek op het werk en een temperatuur van -5°C merk ik een paar weken terug dat mijn mango+ scheef staat. Geen lekke band deze keer maar een bevroren veerpoot vooraan. Na het opwarmen in de garage veert hij terug een beetje maar helemaal mooi veert hij niet meer. Het wordt alleen maar erger en de volgende ritten zijn zonder vering aan 1 kant wat zorgt voor extra lawaai in de fiets.

Ik vrees voor  demontage en het uiteennemen van de rechter poot. Maar eerst probeer ik toch nog eens met een goeie spuit siliconen olie bovenin de poot. Stilletjes komt er terug beweging in en na de eerste tocht veert de boel terug zoals het hoort. In de toekomst toch iets beter smeren is dus de boodschap.

3 opmerkingen:

  1. Beste Birger,
    Als dat "betekend", hoe 'loopd' dat dan?
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai. Weeral een pijnlijke spelling fout
    Bedankt voor de opmerking.
    Voor DT fouten moet je deze quiz keer proberen:
    http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden-quiz.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn waw heb weinig of geen last gehad van kou de ochtenden met temp van -7 had ik binnen enkel last van ijsvorming binnenin de waw. En licht kouwlijke voeten maar misschien moet je tijdens zo'n dagen ook we opteren om de voetengaten dicht te maken zoals bij mijn waw dat help echt bij zo'n temperatuur.

    BeantwoordenVerwijderen