dinsdag 29 oktober 2013

AXA SL7 slot breken.

Door de aanschaf van de roeifiets is de damesfiets naar buiten verbannen. Hij stond een tijdje naast het huis en zichtbaar vanop straat dus ging het ringlot dicht. Maar de sleutel is nu al enige tijd zoek en een reserve hebben we niet. Het slot moet er dus aan geloven.

Eerst maar de hamer erop, geen effect.

Dan maar de slijpschijf erop. Een snee aan beide zijden doet het slot het begeven. Ik wist niet dat een ringslot zo hard was. Op het internet vind ik volgend filmpje terug dat het ook eenvoudiger kan met een loper.

Nu nog zoeken naar een degelijke vervanging voor een correcte prijs. Verder ben ik ook nog op zoek naar een vouwslot voor de brompton. Iemand tips? Het trelock FS300 vouwslot en AXA defender ringslot maken momenteel een goede kans.

het gebruikte werkmateriaal.

maandag 28 oktober 2013

Weer of geen weer, altijd Velomobielweer

Gisteren was er een doortrapperstocht in Tielt. Met 4 deelnemers reden we rond Tielt. Het bleef droog maar de krachtige wind speelde met ons in de open velden. Een aangename droge tocht maar ik was toch blij veilig op 3 wielen en gestroomlijnd te zijn.

We bewonderden de splinternieuwe Orca van Paul Heyndrickx. Uiterlijk is er niet veel verschil met de Versatile. Binnenin is hij wel mooier afgewerkt en is er gelet op de details. De wielen zien er ook fantastisch uit. Jammer van het totaal hogere gewicht en de dan voor de hand liggend nodige trapondersteuning. Het is wel een ideale woon-werk fiets als je niet kan douchen en omkleden op je werk. Je komt droog en onbezweet aan en de kans op vet op de broek is onbestaand.

Vandaag storm voorspelling met rukwinden tot 100km per uur. Er zijn 2 opties om naar het werk te gaan: met de fiets of niet. De auto is geen optie. Die moet voor de deur staan en mooi wezen.
Maar de wind zit goed, het wordt al licht en de rit verloopt aangenaam. Enkel de lang broek is de verkeerde keuze. Morgen toch maar terug met een short erop uit.
Ik lees met verbazing over stormstrips op de Quest want de Mango hangt rotsvast op de weg. Rukwinden durven hem een meter opzij duwen maar heel veel last heb ik er niet van. Bijna de volledige weg kan ik zeilen op de wind en het stuk met wind langs achter gaat aan 45 km/u vlotjes :)

De auto die aangereden werd door de vrachtwagen die achteruit reed om het fietspad vrij te maken had minder geluk. Er was plaats genoeg zodat ik voor de vrachtwagen door kon, maar deze was toch zo vriendelijk om nog meer plaats te geven. Jammer voor de ongelukkige automobilist.

Weer of geen weer, altijd velomobielweer

donderdag 24 oktober 2013

155km Trekken, sleuren en stampen


Het gaat goed vooruit, er staan reeds 155km op de teller van de roets. Deze week reed ik 2 maal naar het werk en dan loopt het snel op met meer dan 60km per dag.

Dinsdag was mijn eerste rit echte rit en ik was benieuwd hoe snel en hoe vlot ik de afstand kon overbruggen. Het kwartier vroeger opstaan was niet echt nodig want ik was maar 5 minuten langer onderweg dan met de mango. De spierpijn de dag erna bleef uit en ik voelde alleen een lichte stijfheid. Test geslaagd, de roets kan actief worden ingezet voor woon-werkverkeer bij de goed weer.
Op het werk had een collega naar de achterrem gekeken en bijgesteld, hij deed half werk want de rem was mooi gecentreerd maar de remkracht was verdwenen. Thuis nog een beetje bijgeregeld en nu doet hij het goed, probleem opgelost.

Vandaag voorspelden ze prachtig weer dus terug met de roets naar het werk. De ochtend begon al niet zo goed want de knoop schoot uit de snek en ik mocht 1 km van huis al herstelwerken uitvoeren. Met 5 minuten vertraging kon ik verder en lette goed op met het schakelen.
Tijdens de pauze kuis ik de volledige fiets, verdik de knoop en herspan de terugkeerelastiek. Deze had ik 1 keer te weinig rond de revolver gedraaid. De terugrit was zalig, een zonnetje en geen wind.30km/u verscheen regelmatig op de teller.

De rustige slag beweging is erg ontspannend, het is erg inspannende en ontspannende beweging tegelijk, gewoon genieten. De stilte in vergelijking met de mango brengt ook rust.
In de mango ben ik ook snel afgeleid: iets drinken, eten, gsm checken, ...
Met de roets is enkel roeien aan de orde, geen mogelijkheid tot afleiding. Drinken al rijdende lukt nog niet, dus dan stop ik gewoon even, ook iets dat ik anders nooit doe.

Voorlopige conclusie: Roetsen is DE MAX

ps: ik moet nog mijn vrouwke bedanken want had het niet aan haar gelegen had ik deze roets niet gekocht.

Verklarende woordenlijst:
Roets = een roeifiets
Roetsen = het rijden/roeigen met de roets
Snek = "Cassette" achteraan.
Slag = heen en weer gaande beweging: de roeibeweging
terugkeerelastiek = zorgt ervoor dat de aandrijfkabel terug word opgerold tijdens 2de deel van de slag.

maandag 21 oktober 2013

Nieuwe fiets : Thys 209

Een paar weken terug reed ik meer dan 700km om een fiets op te halen.
Zo een lange rit doe ik niet voor een gewone ligfiets maar om een topfiets: een carbon THYS 209 roeifiets.


Na mijn testrit bij Thys in juni bleef het kriebelen om het roeifietsen verder te ontdekken. Een nieuwe vond ik te duur dus hield ik ligfiets.net in de gaten. Ik deed een bod op een 222 maar deze schoot net door mijn vingers. Toen ik de 209 zag was ik eerst afgeschrikt door de hoge vraagprijs maar bij nader inzien bleek deze wel mee te vallen. Toen ik een bod deed bleek ook deze fiets door mijn vingers te glippen. Maar gelukkig zag de oorspronkelijke koper af van zijn aankoop en nam ik met plezier zijn plaats in.

Het is de ideale fiets om mijn collectie aan te vullen. Vooral de geïnstalleerde opties vond ik interessant:
- De SON naafdynamo in combinatie met Son Edelux koplamp zorgen ervoor dat ik ook tijdens de winter hem kan gebruiken voor woon-werkverkeer of s'avonds laat.
- Met een gewicht van 11,5 kg en bergsnek hoop ik binnenkort terug de Vlaamse Ardennen te kunnen intrekken. (wat ik mis sinds ik ben overgestapt op ligfietsen)

De eerste 80km zitten er reeds op, dit verspreid over verschillend kortere ritjes om de spieren te trainen. De langste rit was tot nu 33km met een fikse klim op het einde. Het ritme is wennen maar de lichte fiets laat zich vlotjes naar de hogere snelheden duwen en trekken.
Nog enkele bemerkingen:
- de achterrem krijg ik maar niet goed en blijft slepen.
- Een voorspatbord is wenselijk tijdens  deze periode, nu wordt alles nat en vuil (inclusief mijn benen)


Enkele foto's:







Verder moet mijn flevobike schuiven voor de 209 dus staat hij te koop:
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ligfietsen/flevobike-trike-167483681.html



maandag 14 oktober 2013

Feest in de bakfiets

Met de bakfiets rond crossen is fijn, en met 3 kindjes voorin kan er soms een feestje of gekke dingen gebeuren. Zwaaien of goedendag zeggen tegen iedereen, rechtstaan of gewoon eens gek doen zoals bij onderstaande foto's (Foto's zijn genomen al rijdend).


vrijdag 11 oktober 2013

Vero vs Brompton op de trein

Een aantal maanden pendelde ik naar Vilvoorde met de trein. Het laatste stuk richting kazerne deed ik met de vouwfiets. We hebben de luxe 2 van deze beestjes in huis te hebben, een Vero (deze is een goedkope Dahon. Het frame is dezelfde maar de afmontage is goedkoper) en de welbekende Brompton.
Tijd voor een persoonlijke vergelijking



Brompton Vero
Compactheid +++ +
De Brompton blijft de onverslagen vouwkampioen



Draagbaarheid + ++
De vero ligt beter in de hand  om de trap op te dragen.



Gewicht 0 0
Ik vind beide gelijk van gewicht, beide eigelijk iets te zwaar.



Rollen in gevouwen toestand + ++
De vero kan je verplaatsen op het voorwiel. De brompton op de wieltjes van de bagagedrager. 



Rijcomfort + ++
De achtervering van de Brompton helpt om de kleine wielen te compenseren, maar de vero vind ik iets comfortabeler.



Rijsnelheid + ++
Grote wielen zijn nu eenmaal sneller. Je kan ook platter liggen op het stuur.



Verlichting +++ -
Naaf verlichting tegenover geen verlichting op vero. Batterijverlichting helpt uit de nood en is goed om gezien te worden.



Vouwsnelheid + ++
De Vero vouwde iets sneller dicht en open dan de Brompton. Het verschil is misschien 5 sec



Treinvervoer + -
De onderstaande foto's spreken boekdelen

Brompton : trein Tielt - Brussel
Vero : trein Tielt - Brussel

Brompton : trein Brussel - Gent
Vero : trein Brussel - Gent
Brompton: trein Gent - Tielt
Vero. Trein Gent-Tielt
Brompton : Trein Gent-Tielt

Als je bovenstaande foto's bekijkt moet je de compactheid van de Brompton in twijfel trekken. Het hangt veel af van op welke trein je zit. Zit je bij een dubbeldekker bovenaan kan je hem niet kwijt tussen de zetels. Op sommige oudere treinen (laatste foto) is er zelfs geen plaats tussen de zetels.  De NMBS zou toch iets meer rekening kunnen houden met vouwfietsen of plaats voor gewone fietsen.
Mocht ik permanent met trein moeten gaan zou ik toch opteren voor een stationsfiets ipv een vouwfiets.

woensdag 9 oktober 2013

710km op 1 dag

27 september wordt een lange dag met veel auto kilometers maar met een goed doel. Ik ga namelijk 2 nieuwe ligfietsen gaan halen op 1 dag :) Welke dit zijn komt in een volgende bericht (kwestie van er de spanning in te houden)
Eerst moet ik naar Peutie voor een examen, om 5u30 vertrokken en om 7u00 aangekomen, vlotjes maar toch al druk verkeer. Met de trein doe ik er een half uur langer over, geef mij dan maar de trein waar ik me kan ontspannen met een dutje en een goede film. Het examen gaat vlotjes en na de middag mogen we vertrekken.
Mijn volgende stop ligt een half uur rijden verder : Duffel. Daar aangekomen wordt de fiets goedgekeurd, afgerekend en ingeladen. Volgende stop : Den Helder, een ritje van 260km.

Op de grens met Nederland is er file en 20 minuten vertraging, het vervolg van de rit gaat vlotjes en zonder problemen. Het valt me op hoe anders het verkeer en de autostrades zijn in Nederland tov België. Zo zijn er opvallend minder vrachtwagens. Op de Belgische autostrades vormen deze vaak een muur op het eerste vak zodat personenvervoer meestal op het 2de en 3de vak gebeurd. Er zijn ook opvallend veel 2 vaks wegen in Nederland, maar door het geringe aantal vrachtwagens is dit geen probleem. De kwaliteit van het wegdek is beter en de doorstroming gebeurd vlotter. Op de Belgische autostrades kom je regelmatig putten en spoorvorming tegen.
Het blijft wel goed opletten wat de toegestane snelheid is door variabele borden.

Op de radio spreken ze van een uitzonderlijke avondspits van 110km door een aantal ongevallen. In België is 110km ook een uitzondering door weinig file.
Vroeger was het "filealarm" op Studio Brussel 200km. Dit werd wekelijks enkele malen overschreden zodat ze de grens hebben opgetrokken naar 400km.

De laatste 60km naar Den Helder zijn via secundaire wegen met daarnaast een ventweg of afgescheiden fietspad. Iets waar we in ons Belgenlandje alleen maar bewondering en respect voor kunnen tonen.

De verkoper van de fiets is snel gevonden en na beetje uitleg, overmaken van het geld en 5 minuutjes de benen strekken begin ik aan de terugweg.

350km non stop rijden en om 21u40 ben ik blij om thuis te zijn. De hongerklop slaat toe en een portie frieten met een pint spoelen dit weg. Autorijden vind ik een zware inspanning op de fysiek.

Ik sta niet te springen om een uur of meer met de auto te rijden dus zo een monsterrit gebeurd maar uitzonderlijk. De laatste keer was dit naar Groningen om mijn Mango te halen. Om fietsen op te laden heb ik dus wel wat over.

1 fiets vloog bij thuiskomt op de zolder en de andere fiets in de garage.


Grotere kaart weergeven