dinsdag 29 november 2016

Volledig onderhoud - de voorbereiding

+60.000 km met dezelfde ketting, tandwielen, veren, kogelkopjes, .....
Er zit dan toch al aardig wat slijtage op.

Met veel speling op het stuur, slechte remmen, springende schakels, slepende voorwielen, lose kogelkopjes en rare geluiden wordt het toch echt wel tijd voor een deftig volledig onderhoud.
als je goed kijkt zie je een kapotte schakel
Deze werkzaamheden zou ik nu wel deels zelf kunnen uitvoeren maar het ontbreekt me onderdelen, materiaal en know how voor de specifieke onderdelen.

Sinner heeft gedurende die 6 jaar 2 grote aanpassingen gedaan aan hun mango.
De voorophanging werd herzien zodat het minder nerveus stuurt en de kettingspanner kan worden omgedraaid zodat kettingbuizen worden vermeden.
Na enige twijfel maak ik een afspraak bij Drymer/Sinner. Waar kan ik beter gediend zijn dan de mensen die dagelijks met mango's bezig zijn. De rit van 450km neem ik er maar bij.

Ik contacteer Melvin en Harry of alle gevraagde onderhoud kan worden uitgevoerd op 1 dag. We komen overeen dat dit moet lukken als de top eraf zou zijn. zo gezegd, zo gedaan. Alle boutjes eruit, een plastiek behangveger ertussen en de mango+ is onthoofd.

De dag van afspraak wil ik s'morgens de 450km doorrijden en s'avonds terug naar huis. Liefst zonder aanhangwagen want met het lage gewicht en de tocht door het donker zou ik geen moment op mijn gemak zijn. Gelukkig is een mango een kleine velomobiel en past deze zonder grote aanpassingen in mijn peugeot partner teepee
Eerste test of hij er wel in kan.

De wielen heb ik er dan nog uitgehaald om de zetel te sparen.

Klaar voor transport.
Zicht rechts en spiegel was ongehinderd door fiets.
Nog enkele foto's van hoe het er binnenin uitziet voor zijn onderhoud

secundaire ketting
Derailleur onder stoel

oude stuurophanging met slijtplekken van de wielen
 


top eraf en wielen eruit, heb medelijden met mijn fiets.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten