woensdag 7 december 2016

Volledig onderhoud Mango - Achteraf

De dag na het onderhoud bij drymer/sinner heb ik vrijgehouden om de laatst hand te leggen aan mijn mango.
Zo moet de top er terug op maar voor ik daar aan begin moet deze eerst van een paar laagjes glasvezel worden voorzien want er zit een barst aan de kant waar ik altijd instap.

Ook de binnenkant van de wielkast voorzie ik een een extra laag glasvezel want de banden schuurden daar bijna door de wielkasten.

Nu de top eraf is en alles goed bereikbaar is pak ik ook een paar andere kleine zaken aan zoals losgekomen velcro en opnieuw vastzetten van de lichthouder voorraan.

nieuwe stuurophanging voorraan (linkerbout zat niet vast)


omgekeerde kettingspanner

Dubbel kettingwiel

geen speling meer op achterbrug en nieuwe ketting
Na de eerste rit ben ik wel niet zo tevreden, zo bleek er een boutje aan de wielophanging niet vastgedraaid en zitten de regelschroeven van de ophanging ook niet volledig vast. Beetje slordig maar waarschijnlijk vergeten door de tijdsdruk om alles in 1 dag klaar te krijgen.

Ook was er een rondel vergeten bovenop de veerpoot onder de wielkas. Deze begon zich al stilletjes door de rubberring te vreten. Ik heb het gelukkig op tijd ontdekt want anders ging de veerpoot opeens door de wielkas breken.
veerpoot komt naar boven
Ondanks deze opmerkingen ben ik erg tevreden over het geleverde werk en voelt de fiets beter aan dan van tevoren. Zo is deze stiller geworden en voelt de ketting directer aan.
Op het stuur zit er nu geen speling meer maar stuurt niet zenuwachtig zoals vroeger het geval was als er geen speling opzat. Ik reed daarom altijd met beetje speling op het stuur.

De remmen grijpen beter als ooit tevoren en de boel schakelt lekker licht. Enkel de voorste derraileur moet ik nog beetje bijstellen.

MAAR, ik was de wet van murphy vergeten

500km na het onderhoud sta ik thuis op de oprit en voel ik "het wiel" doorslippen. Snel vind ik dat de achteras is gestript en het tandwiel zit los op de achteras. Het is de eerste keer in 6 jaar dat ik niet kan vertrouwen op mijn velomobiel en rijd de volgende dagen met de roets naar het werk (het regent gelukkig niet). 

Pech zegt sinner, ligt niet aan het onderhoud. Maar het blijft wel vervelend.
Ik wacht nu al meer dan 1 week op een nieuw achterwiel en het wordt normaal vandaag verstuurd. 


1 opmerking:

  1. Dat komt mij heel bekend voor. Ik rijd ook met een Mango, en ik had het ergens begin dit jaar voor (vlak bij mijn werk). De naaf was op dat moment zo'n 20000 km oud. Bij mij is het op een eenvoudige manier opgelost door emvelomobiel. Etienne heeft een soort bus gemaakt om over de naaf te schuiven, zodat die tegen de flens met de spaken komt en het tandwiel tegen houdt op de plaats waar dat thuis hoort. Inmiddels ben ik weer 20000 km verder en lijkt alles daar nog in orde.

    BeantwoordenVerwijderen