dinsdag 24 april 2018

Ligfietstestdag 2018

Dit weekend was het de ligfietsers.be testdag in de Blaarmeersen in Gent.
Vooral velomobielen en trikes waren van de partij. Er was jammergenoeg maar 1 echte 2 wielige ligfiets te testen.

Wat was er te testen:
- flevobike orca
- flevobike greenmachine
- waw
- ewaw
- quatro
- intercity DF
- verschillende trikes
- verschillende kickbikes
- Roets van Ronny

QUATTRO

Enkele fietsen moesten van de www.fietser.be naar de testpiste vervoerd worden en ik mocht met de quattro rijden. (ritje van 3km)

MIN Punten:
* ketting maakte veel lawaai tijdens het rijden. Extra isolatie in de koffer lijkt me aangeraden. Mijn mango+ is een pak stiller ivm de ketting.
* verplicht openen van de koffer bij het in/uit stappen om schade te vermijden vind ik maar niets
* Draaicirkel is erg beperkt. Meerdere keren liepen de banden aan terwijl er geen echt scherpe bochten werden gemaakt.
* Ik verdwaalde bijna in de fiets. Wat is dit ding groot voor iemand van 1m73
* afwerking kabels naar batterij en snelheidscomputer mochten beter.

PLUS Punten :
* Wat een ruimte heeft die quattro in de koffer. 
* Het testparkoer was ideaal want er zat een groot stuk in met slecht wegdek en dan was het verschil met de 4 wielen goed merkbaar. Alles wordt mooi afgeveerd, niets begint te schudden/rammelen en de wegligging is subliem.
* Hij voelde iets sneller dan mijn Mango+ 
* De bagagevakken naast de stoel zijn erg handig.
* Vermelde ik al de gigantische koffer?

Mijn Conclusie
Ik was gelukkig op de quattro te mogen testen op openbare weg en er zo deftig kennis mee te kunnen maken.
Dit is voor mij niet de ideale velomobiel. Hij is te groot, draaicirkel te beperkt en ketting maakte teveel lawaai.

Intercitybike DF

De DF was de enige andere velomobiel waar ik mee heb gereden dit jaar. Net als 2 jaar geleden voelt deze fiets zich thuis op de skeelerpiste. 

MIN Punten:
* Klein instapgat. dat is erg aanpassen als je de mango gewend bent.
* Weinig opbergruimte aan de rechterkant.
* Hard afgeveert. De weinig putten op de skeelerpiste hoorde en voelde je wel.

PLUS Punten:
* Schakelt erg direct
* Past als een oude jas.
* Voelt erg strak aan in het sturen en aandrijving.
* Ketting mooi wegwerkt
* is erg licht en trekt goed op. Wat een racemachine.

De DF is zeker een potentiële kandidaat mocht Bango opeens iets overkomen. Maar er zou eerst nog een deftige testrit op de openbare weg moeten gebeuren.
Is een nieuwe velomobiel aan de orde? Zou niet weten waarom. Mijn Bango ken ik nog maar 78.000km en gaat hopelijk nog vele kilometers mee.

Nog enkele foto's van de testdag

Gert-Jan test de city cruiser kickbike.
Deze vind ik niet sportief genoeg. (zelf heb ik de G4 sport)

Lekker stoer, zo dikke banden.

Greenmachine. Prachtige techniek maar te duur.

Gelukkig hielp de ondersteuning een beetje voor deze kleine man

De mooie zonnige dag en goede locatie zorgden terug voor een topeditie

Een Milan zonder ketting dus niet te testen (wel mooi showmodel)

onze nieuwe banner van ligfietsers.be met de voorzitter ernaast in ligfietstenu



4 opmerkingen:

  1. "Mijn Bango ken ik nog maar 78.000km...". Zo mag ik het horen! Een goed verzorgde fiets gaat een mensenleven mee, en dat hoeft vast niet heel anders te zijn voor een velomobiel. Op een gegeven moment zijn er natuurlijk wel wat slijtage-onderdelen vervangen, maar de basis blijft de oude.

    Groet,

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel kettinglawaai in de QV? Huh? Bij de Mango zit je zo ongeveer bovenop de cassette. Gisteravond ook weer ~110 minuten naar dat geraas (in M+) geluisterd, al valt het al snel in het niet bij het windgeruis.

    Er is een Duitser die zegt dat hij isolatiemateriaal heeft aangebracht op het deksel van de 'machinekamer' van de QV;
    https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/quattro-velo-von-velomobiel-nl-tipps-tricks-verbesserungen-zum-quattro-velo.48800/page-38#post-919577

    Op de foto heb je een QV staan met 'korte kap'. Hoezo zou je die open moeten doen bij het in/uit stappen?? Je komt daar toch helemaal niet mee in aanraking? Alleen als je de 'lange' kap hebt moet die natuurlijk open.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ketting/cassette maken in mijn mango nagenoeg geen geluid. Ik vond het geluid van de quattro ook opvallend.
      als je uitstapt zit je op het achterste deksel en deze beschadigde dan de body.

      Verwijderen
    2. Dan stap ik dus heel anders in / uit, want ik zit niet op de achterkant. Maar in een Mango is dat wellicht makkelijker, door de hogere motorkap. (QV is daar 6 cm lager)

      Verwijderen